In 2,5 uur van geoefende naar gevorderde mountainbiker

Zaterdag 24 februari. Deze datum stond al een tijdje in mijn agenda. Ik had mijn vriend namelijk vorig jaar december een kadobon voor een privé clinic bij Max van GO MTB gegeven. Dit was natuurlijk ook een beetje eigen belang. Na mijn val vorig jaar zomer (zie eerdere blogpost) miste ik nog altijd een stukje onbevangenheid op de bike. Iets dat ik voorheen wel had. Tijd om dat zelfvertrouwen dus weer wat op te krikken en meteen ook aan de mountainbike skills te werken. Het beloofde in ieder geval een prachtige zonnige winterdag te worden!

Bij aankomst op parkeerplaats De Bergjes (op het Soesterhoogt) in Soest zagen we Max al een rondje rijden. Enthousiast als altijd kwam hij ons begroeten. Na een korte materiaalcheck namen we onze wensen door. Ik wilde met name aan mijn bochtentechniek werken. In het buitenland kom je nogal veel haarspeldbochten tegen, vaak in een afdaling en het lukt me maar niet om die bochten goed door te komen. Verder wilden we allebei onze klim -en daaltechniek bijschaven en tips om door water te rijden (wat je ook vaak in het buitenland tegenkomt).

Remmen
We begonnen op het hoogste punt van het Soesterhoogt met een opwarming en wat basis remoefeningen. Max had ondertussen wat pionnen neergelegd en aan ons om binnen het vak tot stilstand te komen zonder te slippen. Dat viel de eerste keer nog niet mee. Allebei onze achterwielen slipten over de nog bevroren ondergrond. Met wat aanwijzingen van Max ging het de keren daarna als snel beter en konden we netjes binnen het vak blijven. Het is met name een kwestie van het gewicht naar achteren verplaatsen, legde Max uit.

Balans en switchback
Na deze korte remoefeningen vervolgden we de clinic met een balansoefening. Bij het mountainbiken is het erg belangrijk om dit goed onder de knie te krijgen. Dit helpt namelijk ook bij het insturen van bochten, klimmen en dalen. Hierna volgde de oefening voor de switchbacks. Het nemen van een krappe bocht vind ik in het buitenland best een uitdaging. Tips en tricks waren dus zeker welkom. Max legde ons uit dat het belangrijk is om in de bocht je lichaam in te draaien en verder vooruit te kijken. Ik heb nogal de neiging om vlak voor me te kijken, maar beter is om al naar de volgende bocht te kijken. Een briefje op je stuurpen met chin up kan helpen! Na de nodige oefenrondjes (wat een geweldig oefenparcours is Soesterhoogt trouwens!), waren we klaar voor het klim -en daalwerk.

Klimmen en dalen
Ook dat kan op dit parcours perfect geoefend worden. In de afdaling liggen twee grote wortels, een krappe bocht en meteen een relatief steile klim. Exact wat je in het buitenland ook tegen kan komen. Mijn eerste oefenrondje ging niet geweldig. Ik zat veel te veel aan mijn remmen en reed de krappe bocht veel te hard in. Hm, nog maar een keer dus. Ook daarna ging het nog niet helemaal geweldig. Toch maar even van bike wisselen met mijn vriend (hij rijdt op een full supsension, ik op een carbon hardtail). Ja, daar merkte ik toch wel verschil. Deze fully loodst je als het ware naar beneden waardoor remmen nauwelijks nodig is. De krappe bocht naar boven ging ook gelijk beter. Nog maar een rondje op deze fully dus. Daarna ging het op mijn hardtail ook een stuk beter. Biken is dus ook een kwestie van vertrouwen opbouwen!

Drop-off
Als afsluiter gingen we iets verderop de drop-off oefenen. Ik had het idee dat ik deze techniek redelijk beheerste, maar niets bleek minder waar te zijn. Volgens Max maakte ik meer een elegant hopje omhoog dan dat ik echt een paar meter horizontaal overbrugde. Dat kon dus duidelijk beter! Ook hier weer, snelheid maken, staan op de pedalen en gewicht naar achteren verplaatsen en het stuur van je af duwen. Hierdoor rij je vrijwel horizontaal het obstakel af. Dat moet ik zeker nog wel een paar keer goed oefenen! Maar hoe beter dit gaat, hoe leuker het wordt. Dan wordt het namelijk echt spelen op de mountainbike!

Voordat we aan de koffie gingen bij restaurant ’t Hoogt, reden we nog twee keer de volledige ronde waarbij Max ons 1-op-1 coachte. Na afloop zag ik bij ons allemaal een grijns van oor tot oor. Het was dan ook een prachtige ochtend. Fris, maar met een heerlijk winterzonnetje. En wat kun je in 2,5 uur veel bijleren! Mijn bochten gingen beter en mijn vertrouwen was gegroeid. Ik kan niet wachten om weer een paar mooie trails te gaan rijden om de geleerde skills in praktijk te brengen!

Max, namens ons beide, bedankt voor alle tips en tricks, je gezelligheid en het heerlijke bakje koffie!

PS Wil je ook nieuwe mountainbike skills leren of je huidige techniek verbeteren? Neem contact op met Max van GO MTB voor een clinic op maat!

Over Max
Max is 38 en mountainbiked zijn halve leven en is ‘opgegroeid’ naast en op de Loonse Drunense Duinen route. 21 Jaar geleden kocht hij zijn eerste MTB (Giant ATX) en daarvoor reed hij sporadisch op de MTB van zijn broer of op de BMX. Sinds 10 jaar is de Utrechtse Heuvelrug zijn achtertuin. In 2011 heeft hij de opleiding tot MTB-3 instructeur gevolgd bij NTFU en GO MTB opgericht, met als doel mensen enthousiast(er) te maken voor deze veelzijdige sport. Sinds enkele jaren heeft Max de zekerheid van een vaste baan achter zich gelaten en combineert hij het MTB-en met het al even veelzijdige vaderschap. De combinatie van natuur en inspanning, afwisseling en de directe beloning voor de inspanning is wat hij zo te gek vindt aan deze sport.