Mountainbiken rond Echternach, Luxemburg

Luxemburg staat bekend om zijn schilderachtige landschappen, historische steden, en adembenemende natuur. Ook mountainbikers kunnen hier hun hart ophalen. Luxemburg biedt namelijk een scala aan uitdagende routes in een sprookjesachtige omgeving.

Wij verbleven in een knus huisje in Echternacherbrück, een Duitse plaats aan de andere kant van de brug over de Sûre. Deze ligging bleek ideaal, aangezien het op nog geen twee kilometer van de oudste stad van Luxemburg ligt: Echternach. Echternach is een populaire toeristische bestemming, bekend om zijn abdij, historische gebouwen, en de jaarlijkse springprocessie. Fun fact: deze katholieke processie wordt al sinds de Middeleeuwen gehouden en werd in 2010 opgenomen in de Immateriële werelderfgoedlijst van UNESCO.

Imposante rotsen

Onze eerste dag begon met een rit door Echternach om vanaf daar de route op te pakken. We hadden een route van de site van de VVV gedownload dus we hadden niet echt een idee van wat we konden verwachten. Hoewel dit geen trailcenter is zoals je in sommige delen van de Ardennen ziet, zijn de routes goed uitgepijld en redelijk gemakkelijk te volgen.

Het eerste deel van de route ging door dichte bossen waar we werden omringd door mega indrukwekkende rotspartijen. Wow! Zoiets had ik echt nog nooit gezien. De rotsformaties waren zeer imposant en we stopten geregeld om foto’s te maken. Maar we moesten ook een paar keer van de fiets af, niet alleen om te genieten van de omgeving, maar ook omdat sommige delen gewoonweg te steil waren of omdat er enorme rotsblokken lagen waar we met geen mogelijkheid overheen konden fietsen.

Na een tijdje bereikten we de omgeving van Berdorf, waar we even pauzeerden. Het tweede deel van de route bestond voornamelijk uit bredere paden en karrensporen. Hoewel we hier meer tempo konden maken, miste ik de afwisseling en uitdaging van het eerste deel.

De lange afdalingen waren best leuk, maar de klimmetjes begonnen zwaar te wegen. Mijn biobike met brede noppenbanden maakte het er niet makkelijker op. Ik was dan ook opgelucht toen we Echternach weer naderden en we een welverdiend ijsje konden scoren.

In totaal reden we op deze dag ongeveer 50 kilometer en maakten we zo’n 1000 hoogtemeters. Een uitstekende training voor de benen kun je wel stellen 😉

Hike & bike

Op de tweede dag zochten we wat meer technische uitdaging op. We kozen een route die ons door een prachtig gebied leidde, maar de eerste paar kilometer voelde meer als een wandelpad dan een mountainbiketrail. We moesten vaak van onze fiets af om over rotsblokken te klauteren en smalle trappen te nemen. We schoten niet echt op en het eerste deel van de route was dan ook meer een hike & bike.

De omgeving was zonder twijfel indrukwekkend, met dichtbegroeide bossen en de indrukwekkende rotsformaties. En groen, zo groen! Maar het was ook een drukke dag; achteraf gezien was het niet zo’n goed idee om deze route op Koningsdag te rijden—er waren veel Nederlandse wandelaars op pad. Hoewel de meeste mensen vriendelijk groetten, kregen we af en toe een boze blik wanneer we hen op de smalle paden tegenkwamen.

Toen we het eerste stuk hadden afgerond, kwamen we net voor Berdorf een bankje tegen. Het was een welkome plek om even uit te rusten en op adem te komen. Het dragen van de fiets over rotsblokken was behoorlijk vermoeiend, en we voelden nog steeds de klimkilometers van de vorige dag in onze benen. Na een energiereep en een korte pauze gingen we verder.

Het tweede deel van de route had meer afwisseling, met enkele toffe afdalingen. Dit was genieten! Toch voelden we de lange dag van klimmen en dalen, dus besloten we een stukje van de route over te slaan en een alternatieve weg terug naar Echternach te nemen. Gelukkig vonden we een mooi fietspad dat ons snel terugbracht naar het centrum.

Terug in Echternach hing er een levendige sfeer met drukke terrassen en een markt vol streekproducten. Het weer was perfect, en na de lange dag trakteerden we onszelf opnieuw op een ijsje. Met een voldaan gevoel fietsten we terug naar ons huisje.

Een ontspannen zondag

Eigenlijk hadden we gepland om op zondag nog een route te fietsen. We hadden zelfs tips gekregen voor de Mill-Man route en het bikepark Mehring. Maar na twee dagen intensief mountainbiken besloten we het rustiger aan te doen. In plaats van vroeg op te staan, sliepen we lekker uit en genoten van een uitgebreid ontbijt in de zon voordat we weer naar huis zouden gaan.

Tot slot

De omgeving rond Echternach en Berdorf is werkelijk adembenemend. De combinatie van dichtbegroeide bossen, indrukwekkende rotspartijen en als je van technische secties en traprijden houdt, is dit de perfecte plek. Toch is het belangrijk om te weten dat dit geen traditionele trailcenters zijn zoals je ze in sommige delen van de Ardennen vindt. Het is dus handig om vooraf een route te plannen met een app zoals Komoot.

Al met al was onze trip naar Luxemburg een fantastische ervaring. We hebben niet alleen genoten van het mountainbiken, maar ook van de charmante stadjes en de lokale lekkernijen. Het is zeker een bestemming waar we nog eens naar terugkeren!