Een week bij MTB Verbier: het ultieme bike-avontuur

Als mountainbiker hoor je vaak verhalen over geweldige bike trips, maar er gaat natuurlijk niets boven de ervaring zelf. Toen Maarten en Erwin vol enthousiasme vertelden over hun eerdere week bij MTB Verbier, besloten René en ik spontaan mee te gaan, zonder precies te weten waar we ja tegen hadden gezegd. Maar nu we terug zijn, kan ik met zekerheid zeggen dat het de meest geweldige bike week ooit is gebleken en al mijn verwachtingen heeft overtroffen!

<scroll down for English>

Vanaf het moment dat ik op zondag aankwam, voelde ik me meteen thuis. Jess, onze host en mtb-gids, heette ons hartelijk welkom en haar enthousiasme werkte aanstekelijk. Haar man, Erik, was die week met een andere groep op pad, dus helaas niet aanwezig. We verkenden het prachtig gelegen chalet, net onder de rook van Verbier, en installeerden ons op onze kamer.

Onze medebikers voor de week, Martijn, Olaf, Nico en Marc, waren net zo enthousiast, en Marc had ook zijn vrouw Ann meegenomen, die wel bij het ontbijt en diner aanschoof maar niet mee zou fietsen. Jess schetste hoe de week eruit zou zien: vijf dagen fietsen langs een perfecte mix van bikepark-trails en alpine-trails, met genoeg momenten om de indrukwekkende uitzichten van de Zwitserse Alpen in je op te nemen. Ik voelde de adrenaline al door mijn lijf stromen en had er enorm veel zin in!

Dag 1: Verbier bikepark
Op de eerste dag namen we de lift omhoog en begonnen de week met een paar ritten door het bikepark van Verbier. Het weer was perfect, zonnig en warm, precies wat je wilt voor zo’n eerste dag. Een van de charmante verrassingen van fietsen in de Alpen is dat je zomaar een kudde koeien tegenkomt, waarvoor we even opzij moesten gaan. Een mooi moment van rust en verbinding met de omgeving.

Voor de lunch had chef-kok Mr. Wong ons voorzien van heerlijke broodjes, en we zochten een rustige plek met uitzicht om ervan te genieten. De sfeer in de groep was ontspannen en vrolijk – iedereen genoot zichtbaar van de dag. Jess legde onderweg veel momenten vast met haar camera, wat extra leuk was, en ik had mijn drone meegenomen voor een paar spectaculaire shots van de omgeving.

Bij terugkomst in het chalet stonden de hapjes en drankjes al klaar, en we konden nog net de laatste zonnestralen van de dag meepakken. ‘s Avonds verraste Mr. Wong ons met een verrukkelijk driegangendiner, en we genoten na van de eerste dag met goede gesprekken. Dag 1 was al fantastisch, maar er stond ons nog veel meer moois te wachten!

Dag 2: Technisch klimmen en ruige afdalingen
Op dag 2 kregen we meteen wat serieus klimwerk voorgeschoteld. Gelukkig werd de inspanning naar boven beloond met een fantastische afdaling, vol technische uitdagingen en afwisselende secties die scherp stuurwerk vereisten. De combinatie van het ruige terrein en de weidse alpenvergezichten zorgde voor een onvergetelijke ervaring. Tijdens de lunch genoten we weer van de heerlijke broodjes van Mr. Wong, terwijl we op een idyllisch plekje met uitzicht een beetje tot rust kwamen. Na de pauze trokken we richting het bikepark voor wat extra technische trails om de dag in stijl af te sluiten. Het was een dag vol hoogtepunten, met volop uitdagingen en prachtige natuur om ons heen.

Dag 3: Aletsch Glacier – Het hoogtepunt
Op dag 3 gingen we met de MTB Verbier shuttle bus naar Mörel-Filet, ongeveer een uur van Verbier, om rondom de indrukwekkende Aletsch-gletsjer te rijden. Zonder twijfel het hoogtepunt van de week. De Aletsch is de grootste gletsjer van de Alpen, en fietsen in zo’n adembenemend landschap was een onvergetelijke ervaring. De trail vanaf de gletsjer was zwart – pittig, technisch, en vol uitdagingen.

Het begin was nogal turbulent voor mij. Ik was zo overweldigd door het landschap dat ik een trappetje verkeerd inschatte en een OTB maakte. Gelukkig had ik zelf niets, maar mijn voorremhendel brak af – niet ideaal voor de rest van de dag. Hoewel ik een mentale blokkade voelde opkomen, wilde ik absoluut doorgaan. Sommige technische secties heb ik gelopen, maar er waren genoeg stukken die ik wél heb kunnen rijden, en dat was zó gaaf!

Toen we terugkwamen bij de lift, ging de rest van de groep een bikepark trail rijden. Ik ging met Jess op zoek naar een fietsenmaker, en wat een geluk dat we een inventieve mechanieker vonden die mijn remhendel provisorisch kon fixen. De laatste afdalingen naar het dal kon ik dan ook met meer vertrouwen maken. Deze waren super technisch, maar ik zat er weer helemaal in en genoot volop.

De busrit terug was één groot feest. Iedereen was uitgelaten, DJ Nico en Martijn zorgden voor muziek, en de sfeer zat er lekker in. Het gevoel van voldoening en die grote glimlach gingen niet meer van mijn gezicht af!

Dag 4: regen en een nieuwe remhendel
De volgende dag bracht helaas regen, maar dat gaf me de perfecte gelegenheid om een nieuwe remhendel op mijn fiets te laten zetten. Terwijl mijn bike in de werkplaats werd gefixt, besloot ik optimaal gebruik te maken van de faciliteiten in het chalet. De sauna bleek een heerlijke manier om te ontspannen en tot rust te komen na drie intensieve dagen

Dag 5: Col de Mille – De perfecte afsluiter
Op de laatste dag stond er een bijzondere uitdaging op het programma: de beklimming van de Col de Mille. Dit betekende een lange, steile klim – en niet zomaar steil, maar écht steil! Het laatste stuk was zo zwaar dat we onze fietsen op de schouder moesten dragen. Een echte hike & bike dus. Maar zoals altijd, werd de inspanning beloond. Eenmaal boven genoot ik van een adembenemend uitzicht dat de inspanning meer dan waard was. De zon scheen en het uitzicht was een waar cadeau op deze laatste dag.

Het hoogtepunt van de dag was de ridge: een smal pad waarbij je volledig blootgesteld bent, met een schitterend uitzicht op het omliggende berglandschap. Het gevoel van fietsen op zo’n smalle richel was super bijzonder en echt iets om niet te vergeten. Ik besloot mijn drone de lucht in te sturen om deze unieke afdaling vast te leggen en dat leverde dan ook spectaculaire beelden op! Uiteindelijk bereikten we een pittoresk meertje, waar enkele dappere mede-bikers zich waagden aan een verfrissende skinny dip. Na de pauze vervolgden we onze rit en het voelde als een perfecte afsluiter van een onvergetelijke week.

Die avond genoten we van een gezellige pizza-avond aan de lange tafel buiten, samen met de XC-groep. Terwijl Mr. Wong de een na de andere heerlijke pizza bereidde, zorgde DJ Nico voor de muzikale sfeer. Na het diner dansten we onder de sterrenhemel, en ik voelde me dankbaar en blij om deze week te hebben mogen meemaken.

MTB Verbier: een volledig ontzorgd avontuur
De week bij MTB Verbier was meer dan alleen fietsen; het all-inclusive concept zorgde ervoor dat we optimaal van elke minuut konden genieten. Van uitgebreide ontbijtbuffetten tot heerlijke driegangendiners en perfect samengestelde lunchpakketten, alles was tot in de puntjes verzorgd. Na elke rit stonden er snacks en drankjes voor ons klaar, waardoor we ons volledig konden concentreren op het biken en het avontuur. Het was fantastisch om deze zorgeloze ervaring te mogen meemaken en zo in stijl af te sluiten!

Een groot dankjewel aan mijn geweldige mede-bikers René, Erwin, Maarten, Nico, Marc, Martijn en Olaf, en natuurlijk aan onze fantastische gids Jess, die deze week onvergetelijk hebben gemaakt!

Meer info: MTB Verbier

A week at MTB Verbier: the ultimate bike adventure

As a mountain biker, you often hear stories about amazing bike trips, but of course, nothing compares to the actual experience. When Maarten and Erwin excitedly shared about their previous week at MTB Verbier, René and I spontaneously decided to join them, not fully knowing what we were signing up for. But now that we’re back, I can confidently say it was the most incredible bike week ever, exceeding all my expectations.

From the moment I arrived on Sunday, I felt instantly welcome. Jess, our host and MTB guide, greeted us warmly, and her enthusiasm was infectious. Her husband, Erik, was out with another group that week, so unfortunately, he wasn’t there. We explored the beautifully located chalet, just below Verbier, and settled into our rooms. Our fellow bikers for the week, Martijn, Olaf, Nico, and Marc, were equally enthusiastic, and Marc brought his wife, Ann, who joined us for breakfast and dinner but wouldn’t be biking. Jess outlined what the week would look like: five days of biking along a perfect mix of bike park trails and alpine trails, with plenty of moments to soak in the stunning views of the Swiss Alps. I could already feel the adrenaline and was incredibly excited!

Day 1: Verbier Bike Park
On the first day, we took the lift up and started the week with a few runs through Verbier’s bike park. The weather was perfect, sunny and warm—just what you want for the first day. One of the charming surprises of biking in the Alps is that you can suddenly encounter a herd of cows, which we had to move aside for—a lovely moment to connect with nature.

For lunch, chef Mr. Wong had prepared us delicious sandwiches, and we found a quiet spot with a view to enjoy them. The group’s atmosphere was relaxed and joyful—everyone visibly enjoying the day. Jess captured many moments with her camera along the way, which was great, and I had brought my drone for some spectacular shots of the surroundings.

When we got back to the chalet, snacks and drinks were already waiting for us, and we managed to catch the last rays of sunshine. In the evening, Mr. Wong surprised us with a delicious three-course dinner, and we spent the evening reminiscing about the first day with great conversation. Day 1 was already fantastic, but even more amazing adventures were waiting for us!

Day 2: Technical climbing and rough descents
Day 2 started with some serious climbing. Thankfully, the effort was rewarded with a fantastic descent full of technical challenges and varied sections that required sharp steering. The combination of the rough terrain and the expansive Alpine views made for an unforgettable experience. During lunch, we enjoyed Mr. Wong’s delicious sandwiches again while resting in an idyllic spot with a view. After the break, we headed to the bike park for some extra technical trails to close out the day in style. It was a day full of highlights, with plenty of challenges and beautiful nature all around.

Day 3: Aletsch glacier adventure – the highlight
On Day 3, we took the MTB Verbier shuttle bus to Mörel-Filet, about an hour from Verbier, to ride around the impressive Aletsch Glacier. Without a doubt, this was the highlight of the week. The Aletsch is the largest glacier in the Alps, and biking in such a breathtaking landscape was an unforgettable experience. The trail from the glacier was black-rated—challenging, technical, and full of obstacles. My start was a bit turbulent. I was so overwhelmed by the scenery that I misjudged a small step and went over the bars. Fortunately, I wasn’t hurt, but my front brake lever broke off—not ideal for the rest of the day. Even though I felt a mental block coming on, I was determined to continue. I walked some of the technical sections, but there were plenty of parts I could ride, and that felt incredible!

When we returned to the lift, the rest of the group went for a bike park trail, while Jess and I looked for a bike shop. Luckily, we found a resourceful mechanic who managed to temporarily fix my brake lever. The final descent to the valley was super technical, but I regained my confidence and fully enjoyed it.

The bus ride back was one big party. Everyone was elated, DJ Nico and Martijn provided music, and the vibe was perfect. The feeling of satisfaction and the big smile didn’t leave my face!

Day 4: Rain and a new brake lever
The next day brought rain, but that gave me the perfect opportunity to get a new brake lever for my bike. While my bike was being fixed, I decided to make the most of the chalet’s facilities. The sauna turned out to be a wonderful way to relax and unwind after three intense days.

Day 5: Col de Mille – the perfect finale
On the final day, we faced a special challenge: the climb of the Col de Mille. This meant a long, steep climb—and not just steep, but really steep! The last part was so tough we had to carry our bikes on our shoulders. A true hike & bike experience. But as always, the effort was rewarded. Once at the top, I enjoyed a breathtaking view that made the climb more than worth it. The sun was shining, and the view felt like a true gift on this last day.

The highlight of the day was the ridge: a narrow path where you’re fully exposed, with a magnificent view of the surrounding mountains. Riding on such a narrow ridge was an incredibly special feeling, something I’ll never forget. I decided to send up my drone to capture this unique descent, and it resulted in some spectacular footage! We eventually reached a picturesque lake, where some brave bikers took a refreshing skinny dip. After the break, we continued our ride, and it felt like the perfect conclusion to an unforgettable week.

That evening, we enjoyed a cozy pizza night at the long table outside, together with the XC group. As Mr. Wong prepared one delicious pizza after another, DJ Nico provided the musical atmosphere. After dinner, we danced under the starry sky, and I felt grateful and happy to have experienced this week.

MTB Verbier: an all inclusive adventure
The week at MTB Verbier was more than just biking; the all-inclusive concept ensured we could fully enjoy every minute. From extensive breakfast buffets to delicious three-course dinners and perfectly prepared lunch packs, everything was impeccably organized. After each ride, snacks and drinks were ready for us, allowing us to focus entirely on biking and adventure. It was amazing to have this carefree experience and wrap it up in style!

A big thank you to my amazing fellow bikers René, Erwin, Maarten, Nico, Marc, Martijn, and Olaf, and of course to our fantastic guide Jess, who made this week unforgettable!