MTB routes Amerongen en Leersum

Daar was ie dan eindelijk. Na dagen van regen, code rood en #trailrespect. De zon. Lang verwacht, toch gekomen. Dat je ’s ochtends de gordijnen open doet en een blauwe lucht ziet. Maar dan ook echt strakblauw. En zonnestralen die eindelijk weer eens vrolijk naar binnen schijnen. Wat een zaligheid. Ik sprong mijn bed uit, rechtstreeks in mijn mountainbike kleren. Want vandaag zou het er weer eens van komen. Buitenspelen op de mountainbike!

Na de overvloedige neerslag van de afgelopen weken adviseerde MTB Utrechtse Heuvelrug om de hoger gelegen routes op te zoeken. We konden ons dus onder andere uitleven op de routes Amerongen en Leersum. Nou dat liet ik mij geen twee keer zeggen!

Om 11 uur hadden mijn vriend en ik afgesproken met mijn zus en zwager op de parkeerplaats bij Het Berghuis in Amerongen. Hoewel, het leek wel of werkelijk elke mountainbiker juist vandaag hier ging biken. De parkeerplaats stond op dit tijdstip al helemaal vol en dus moesten we uitwijken naar de parkeerplekken aan De Burgwal, net voor Het Berghuis.

Er stond een fris windje, maar de zon scheen uitbundig en we hadden er allemaal zin in. We zouden beginnen met Amerongen en daarna bepalen of we ook nog Hoge Ginkel en/of Leersum mee zouden pakken. Mijn zus en zwager reden hier voor het eerst sinds de upgrade en herkenden de route niet meer terug. Er is hier zoveel goed werk verricht door de vrijwilligers van MTB Utrechtse Heuvelrug! De route heeft nu heerlijk flowende trails, pittige klimmetjes en uitdagende afdalingen. Echt buitenspelen 2.0 dus!

Op de splitsing Amerongen/Hoge Ginkel/Leersum namen we even een korte pauze. Mijn zwager en ik hadden nog wel zin om Leersum te fietsen. Mijn vriend en zus zouden Hoge Ginkel doen en dan terug gaan naar Het Berghuis. Mijn vriend waarschuwde ons nog, maar ik was eerlijk gezegd vergeten hoe pittig Leersum is. Nou, ik kwam er snel genoeg achter. Het was naast het Genieten met een hoofdletter G ook gewoon keihard afzien. Na elke vette single track (dubbel genieten!), komen ook de onvermijdelijke hoogtemeters. Het gaat werkelijk de hele tijd op en af en onze benen liepen vol.

Bij de parkeerplaats in Leersum lieten we onze benen heel even rusten en werkten we snel een krentenbol naar binnen. Vanaf hier heb je een lange pittige klim, dus wat extra brandstof was welkom. De flow blijft er goed in zitten, dus ondanks onze vermoeidheid waren we nog steeds aan het Genieten. Wel waren we heel blij om weer terug te zijn bij de splitsing, maar om weer bij Het Berghuis te komen, volgt er nog het laatste stuk van Amerongen. En ook hier gaat het weer onverminderd op en af.

We hadden afgesproken om na afloop een pannenkoek te eten. Ik zei tegen mijn zwager dat ik het gevoel had dat ik wel drie pannenkoeken op kon. We hadden natuurlijk vrij impulsief besloten om Leersum er ‘even’ bij te doen en kwamen we nu de man met de hamer tegen. Ondanks dat we pap in de benen hadden, zag ik bij ons allebei nog wel die big smile op het gezicht. Ook in dit laatste stukje zit zo’n ongelooflijk lekkere flow dat je spontaan vergeet dat je er eigenlijk doorheen zit. En die pannenkoek? Die was nog nooit zo lekker!

Route-informatie*

1. Amerongen (18 kilometer, 300 hoogtemeters)

Startlocatie:

• Sportcomplex de Burgwal, Burgwal 1 in Amerongen
  • Parkeerplaats Bergweg 10 in Amerongen.

De route loopt afwisselend over vlakke en heuvelachtige delen van de Utrechtse Heuvelrug. In 2015 is de route voor een groot deel vernieuwd en zijn er veel uitdagende singletracks aan de route toegevoegd. Het resultaat is nu een afwisselende route met veel singletracks, brede lange klimmen en leuke uitdagende afdalingen

2. Leersum (18,4 kilometer, 236 hoogtemeters)

Startlocatie:

• Park Ginkelduin, Scherpenzeelseweg 53 in Leersum
  • Parkeerplaats aan de Scherpenzeelse weg in Leersum
  • Parkeerplaats Utrechtsebaan in Leersum

Eind 2015 zijn de twee oude routes van Leersum samengevoegd tot één grote route van 18,4 kilometer. Het deel in het Lombokbos (bij de parkeerplaats aan de Utrechtse baan) is compleet vernieuwd en bevat mooie, lange singletracks en flink wat hoogtemeters. Hierna volgt een singletrack parallel aan het fietspad van de Utrechtse baan. Vervolgens doemt na het oversteken van de Scherpenzeelse weg en een korte singletrack, een nieuwe lange brede klim op. De route bestaat hierna uit bredere hellingen afgewisseld met uitdagende slingerende singletracks. Zodra wederom de Scherpenzeelse weg overgestoken wordt gaat de route verder bij de ingang van Park Ginkelduin. Hier volgt een heel nieuwe uitdagende track over de zandduinen van Ginkelduin.

3. Hoge Ginkel (7,5 kilometer, 106 hoogtemeters)

Hoge Ginkel is een combinatie van 2,5 km route Leersum, 2,5 km over de hoge Ginkel, en 2,5 km route Amerongen. Je start op de parkeerplaats aan de bergweg waar je de paarse pijlen volgt. Deze leiden je over dezelfde route als de route Leersum. Na ongeveer 3 km is er een splitsing: De Hoge Ginkel gaat naar rechts (paars) en Leersum naar links (rood). Nu volgt er een lastige klim door een mooi stuk bos. Bovenop gekomen volgt er een stuk, met leuke bochten en met wat kleine kuilen, dat redelijk wat van je techniek vraagt. Vanaf hier gaat het naar beneden waar we langs de bergweg door een mooie geul worden geleid. We steken de Bergweg over en duiken gelijk weer naar beneden om hier aan te sluiten op de “klim” van de Amerongen route.